Bygga flakvagn | DIY Urhästen – del 2

Läs gärna första delen, ”Bygga flakvagn | DIY Urhästen – del 1” för att hänga med ännu bättre.


Det som tas upp idag:

  • Korta av flakets längd
  • Byta plankor mot plywoodskiva
  • Såga till skaklar och svängel
  • Montera öglor för skakelremmen på däckeln och baksele
  • Låsa bakhjulen och såga av dragstången
Här har vi vält flaket så den står på långsidan. Efter att ha kollat igenom skruvarna som håller ihop plankor med ramen insåg vi att dem är fastrostade.
På grund av att skruvarna var fastrostade smälte vi ned dem på undersidan.
Efter att ha smält muttrarna på undersidan slog vi ut skruvarna för att skruvhuvudet skulle komma upp och dras ur sina hål.
Till sist lossade plankorna från ramen.
Flaket behövde kortas ned 100 cm för att bli optimalt för mina minishetlandsponnyer. På bilden har vi markerat vart vi ska kapa ramen.
Så här såg det ut när vi kapade ramen.
När vi kapat färdigt togs slipen fram för att jämna till ändarna.
För att underlätta arbetet tog vi två järnbalkar för att stabilisera när vi svetsade ihop dem två delarna.
Vi vill ha flaket så nätt som möjligt och därför valde vi plywoodskiva. Vi mätte ut och placerade den vart den skulle vara. Därefter tog vi en penna och markerade ut 3 hål på varje sida under ramen där skruven till plankorna förut satt fast. Därefter borrade vi hål i markeringarna.
Här har vi satt fast skruvar som fäster plywoodskivan i ramen och sitter som berget, men ändå lätt att byta ut vid behov.
Den här maskinen sågar genom järn av sig själv och på bilden ser vi när svängeln sågas till i den längd vi vill ha den.
Här sågas skaklarna till i önskad längd.
Vi sågade upp, värmde och böjde till en platta som gör det möjligt för svängeln att parera i princip helt fritt när hästen rör sig. Plattan svetsades sedan till i skakelns nedre del.
Vi mätte utifrån rockarden jag redan har (DO Träning mini) och lägger här upp skaklarna på det vis som passar mina hästar bäst.
Sedan svetsades skaklarna till och om ni inte noterat det tidigare har vi även svetsat dit ögla för både skakelremmen på däckeln och bakselen.
Här har vi sågat bort dragstången, men behållit delen som låser hjulen. Spärren svetsades fast för att det inte ska kunna åka loss.
Efter en fikapaus, en lunch och ännu en fikapaus blev det så här! Jag är obeskrivligt nöjd. Jag kunde inte tänka mig att det varken kunde bli så bra, kunde inte förstå att vi lyckades med allt det här på bara knappt ett dygn.
Resultatet! Vi har även bytt ena däcket mot ett kryare då det var punktering på det andra. Jag ska provköra den ett par gånger för att se vad som mer kan behövas. Förmodligen broms, något lite ordentligare att sitta på och parstång för att en dag kunna sätta någon av mina tre puttar i par.

Totala längd: 157 cm
Totala bredd/spårvidd: 95 cm
Svängelns längd: 55 cm
Skaklarnas längd: från ca. 120-145 cm
Mellan skaklarna, bredast/smalast: 64 cm/44 cm
Uppskattad tyngd i drag, plan mark/gräs: jag drar lätt + vuxen man ~95 kg.

Som ni kanske listat ut är jag långt ifrån själv den kompetenta i det här bygget. Jag har lyckan att ha en fantastisk farmor som själv är tillsammans med en fantastiskt man – som har en verkstad innehållande allt. Ja, jag tror banne mig allting finns där. Han drog fram maskin efter maskin och jag passade på att suga upp så mycket information och kunskap som möjligt för att en dag vara lika händig och insatt. Det finns mycket fördelar med att vara kunnig själv – bland annat stå för egen arbetskraft och tankeverksamhet än att betala någon annan. Hade jag ens haft råd med ett färdigt flak någonsin om det inte vore för all hjälp jag fick idag? Jag är evigt tacksam och jag kan ärligt talat inte vara nöjdare.

Fortsättning följer, än är det inte färdigt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *